Bokrecensioner

av Daryl Conner
19 juli 2016

All Breed Pet Dog Grooming Guide 4: e upplagan

Av Sam Kohl

Sam Kohl har varit en branschlegende med tanke på det innan jag till och med var tillräckligt gammal för att hålla en husdjursborste. Tidigare utgåvor av hans All Breed Grooming Guide var den konventionella “Bibeln” för groomers under fantastiska många år. Inte en som lämnade tillräckligt bra ensam, han renoverade och uppdaterade guiden 2012.

Det finns så mycket information i den här boken; Jag tror verkligen att det hör till bokhyllan för varje groomer. Nybörjare Groomers, i synnerhet, kommer att hitta svaren på många frågor som är fint inuti denna tydligt skriftliga guide. Tidiga sidor har en mängd information om verktyg, hälso- och säkerhetsfrågor för groomers och viss exceptionell information om hantering och kontroll av husdjur.

Har du någonsin undrat hur man bäst kan klippa bandet -typ halsdukar från tyg? Den här boken kommer att visa dig hur. Vad sägs om hur mycket framgångsrikt får Skunk -doft ur ett husdjurs kappa? Det är här! Visste du att hängande sax eller klippblad på en magnet kan påverka hur de klippte? Dessa är de typer av nuggets av kunskap som denna bok är fylld med.

Det finns också värdefull information om skötselverktyg, släppformulär, beräkning av avgifter och till och med några fantastiska idéer om det bästa sättet att raka ett dåligt mattat husdjur.

En rolig funktion i guiden är tillägget av sidor som kallas “Groomers Message Board”. Stora små tips och idéer är slumpmässigt “fästade” på brädet. Tilltalande foton finns också och förbättrar den visuella tilltalandet av denna attraktiva bok.

Kanske det jag älskar bäst med denna uppdaterade utgåva är det djupgående sättet som vissa svårigheter med svår att mästare förklaras. Massor av grooming -böcker visar charmiga “stora bild” -foton eller ritningar av hundar, men All Breed Grooming Guide bryter ner några av de svårt att förstå teknikerna. Till exempel vet jag att massor av groomers kämpar kraftigt med begreppet tufts på skotska terrieröron. Sida 529 är helt dedikerad till både öronstoppar och ögonbrynen på denna ras. Med hjälp av vackert utfört ritningar och diagram, tillsammans med tydligt skriftliga instruktioner, förklaras denna svåra lilla skötselteknik perfekt. Bonus: Hushundraser tillhandahålls alfabetiskt, vilket gör det grundläggande att hitta det du försöker hitta när du har bråttom.

Jag är glad att ha den ursprungliga guiden som jag fick när jag var en ny groomer för 32 år sedan snugglade upp bredvid den aktuella upplagan på min bokhylla. Branschen har förändrats mycket under de decennier jag har varit en del av, och Kohls fantastiska bok fångar mycket av framstegen inom dess omslag.

Anteckningar från Grooming Table 2nd Edition

Av Melissa Verplank

Låt oss säga att en ny kund ringer dig och gör en tid för sin spanska vattenhund, och du har aldrig preparerat en tidigare. Denna ovanliga ras accepterades nyligen av American Kennel Club och får popularitet över hela USA. De faller i kategorin ”rustik ras” och har vissa och speciella krav på skötsel. Om du har den nya andra upplagan av anteckningar från Grooming Table, är allt du behöver göra att vända dig till sidan 554 för att få tydliga, exceptionella steg-för-steg-instruktioner om hur man utformar denna husdjur för att föda upp standard.

Jag trodde inte att någonting kunde förmörkelse Verplanks måste-ha första utgåva av anteckningar, men tillägget av flera nya raser som kan vara avseende ett bord nära dig gör denna bok till en ännu bättre skatt. Om du inte vet hur du ska skrubba en sloughi eller inte ha någon kunskap om Norrbottenspets, måste du ha den nya utgåvan av anteckningar i ditt referensbibliotek.

Som tidigare är Lisa Vanswedens konstverk hisnande vackert. Hon lyckas på något sätt fånga essensen av både välkända och sällsynta raser. Hon fångar gnistan i ögonen på den nyckfulla pumi, andan i det som får en terrier att se ut som en terrier, sofistikeringen av Borzoi och pudel och så mycket mer.

Tidiga kapitel har tydlig information om den avgörande ”förarbetet” som är grunden för varje god brudgum. Detta ger en exceptionell referens för att utbilda nya badpersonal. I djupbeskrivningar av verktyg från Clippers till Combs och allt däremellan är en exceptionell referens för nyare groomers. Detsamma kan sägas om avsnittet om hundanatomi, även om det är en användbar uppfriskare för rutinerade stylister också.

Oavsett hur länge du har sköt ut, när en ras du sällan eller aldrig ser kommer in för en dagspa -dag, kommer du att uppskatta den investering du gjorde i denna anmärkningsvärda referensbok.

Hundskötsel förenklad: rakt till punkten

Av Jodi Murphy

Jodi Murphy, en välkänd och högt respekterad figur i husdjursundersökningsindustrin, sätter ihop en speciell bok för att hjälpa Groomers att förstå hur man bäst placerar mönster på familjens husdjur de brudgummen. Utöver att bryta ned skötselinstruktioner för varje enskild ras använder Murphy en uppsättning av tre mönstergrupper för att förenklanull